تفاوت بازاریابی و فروش

خیلی از افراد و حتی مدیران به طور دقیق تفاوت بازاریابی و فروش را نمی دانند. این دو کلمه اصلا مترادف نیستندو تفاوت های بسیار زیادی با یکدیگر دارند. البته این دو بخش باید به طور کامل یکدیگر را پشتیبانی کنند.  فروش بخش انتهایی فرایند بازاریابی است. تمام هدف مدیران از انجام فعالیت های بازاریابی به طور مستقیم یا غیر مستقیم ، فروش بیشتر محصول است. پس فروش را می توان زیر مجموعه ای از بازاریابی در نظر گرفت. البته این به این معنا نیست که در شرکتها بخش فروش را زیر مجموعه ی بازاریابی قرار دهند، بلکه بدین معناست که فعالیت های این دو بخش بسیار بهم مرتبط و باید با هماهنگی با یکدیگر انجام شود. فروش نسبت به بازاریابی افق دید کوتاه تری دارد. یعنی برای این هفته ، این ماه و نهایتا این فصل، برنامه ریزی می کند در حالیکه در بازاریابی افق دید بلند مدت تر است. به طور خیلی ساده، هدف بازاریابی ایجاد سرنخ های فروش است و هدف بخش فروش تبدیل این سرنخ ها به مشتری بالفعل. به تعبیری در بخش بازاریابی برنامه ریزی ها صورت می گیرد و در بخش فروش این برنامه ها اجرا می شود .

 بخش فروش بیشتر بر زمان حال متمرکز است در حالیکه بخش بازاریابی بیشتر بر زمان آینده تمرکز دارد. بازاریابی بدنبال علاقمند کردن افراد به کالا و خدمات شرکت است و بخش فروش،  مشتری که توسط عملیات بازاریابی علاقمند شده است را باید به سمت خرید سوق می دهد. برای علاقمند کردن مشتری به کالا و خدمات در بخش بازاریابی، عملیات تحقیق بازاریابی، شناخت نیاز و خواسته مشتری، برگزاری کمپین های تبلیغاتی و قیمت گذاری صحیح صورت می گیرد.  در واقع در بخش بازاریابی هدف،  آگاهی مردم از برند، تبلیغ شرکت و شناخت دقیق مشتریان است در حالیکه در بخش فروش هدف افزایش سهم بازاریا فروش بیشتر محصول مدنظر است. به قول کاتلر،  بازاریابی همان فروش نیست،  بلکه فروش جزء کوچکی از مجموعه ی عظیم بازاریابی است. جهت درک بهتر تفاوت فروش و بازاریابی مثال کوه یخ بسیار مناسب است. بخش بیرنی کوه که از آب بیرون آمده است، را می توان واحد فروش شرکت فرض کرده و کل کوه یخ یعنی بخش درون و بیرون از آب را، بخش بازاریابی در نظر گرفت. در واقع در بازاریابی فعالیت هایی  ممکن است صورت گیرد، که توسط مشتری دیده و درک نشود اما شرکت در جهت جذب مشتری انجام داده است.

بازاریابی قبل از تولید کالا آغاز می شود . در این واحد با انجام تحقیقات بازار به شناخت نیاز ها و خواسته های مشتریان پرداخته می شود،  کالا یا خدمات تولید و استراتژی های قیمت گذاری ، توزیع و  ترفیعی مناسب تدوین می گردد. در حالیکه فروش بعد از تولید کالا و خدمت آغاز می شود. یعنی زمانی که کالا تولید شد باید مشتریانی برای آن ها پیدا کنیم این دقیقا همان مفهوم فروش است.

خلاصه:

فروش و بازاریابی دو مفهوم مرتبط به هم اما جداگانه است. فروش زیر مجموعه ای از بازاریابی است . در بازاریابی مجموعه فعالیت هایی انجام می شود  تا مشتری به خرید ترغیب گردد و در فروش تیر خلاص زده می شود یعنی تبدیل مشتری احتمالی به خریدار. بازاریابی یعنی آماده سازی همه ی مقدمات یک شکار، از ابزار و وسایل گرفته تا شناخت دقیق وضعیت شکار و اما فروش یعنی مهارت در زدن تیر نهایی. بنابراین هر دو این واحدها به هم مرتبط هستند و یکی بدون دیگری به اهداف خود نمی رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× پشتیبانی